Η Αρχιτεκτονική ως Αντικείμενο Ερευνας ΙΙ: Περί της Κατασκευής των Εννοιολογικών Εργαλείων και του Σώματος της Έρευνας

Γεώργιος Παρμενίδης, Καθηγητής (Συντονιστής)

Περιεχόμενο μαθήματος

2ο εξάμηνο Η Αρχιτεκτονική ως αντικείμενο έρευνας ΙΙ

Γ. Περί της κατασκευής των εννοιολογικών εργαλείων και του σώματος της έρευνας δια του σχεδιασμού. Η εξάρτηση της κατασκευής των εννοιολογικών εργαλείων και του σώματος της έρευνας από την προβληματοθεσία που εκπορεύεται από τη διαδικασία σχεδιασμού.

Γ1. Εισαγωγή: Η περιγραφή των σημασιολογικών μεταλλαγών του σχεδιασμένου αντικειμένου κατά τη διαδικασία σχεδιασμού.

Γ2. Ζ Ενότητα: Το θέμα της ‘ατελούς μορφής’ και η υπερβατικότητα.

Γ3. Η Ενότητα: Το θέμα του ‘διαγράμματος’ και οι φάσεις αλλαγής των λογικών περιγραφής στη διαδικασία του σχεδιασμού.

Γ4. Θ Ενότητα: Το θέμα της ‘μεταφοράς’ και η επίδοση τοπολογικών χαρακτηριστικών.

Γ5. I Ενότητα: Το θέμα της ‘πλαισίωσης’ και η κατασκευή του συγκείμενου.

Γ6. Επίλογος: Μεταφορά-Μετασχηματισμός-Τοπολογία: Ο ‘απέραντος κόσμος’, ένα ομοιοστατικό σύμπλεγμα ιδιοτήτων.

Δ. Εργαστήριο: Η δικτύωση των πολλαπλών λογικών περιγραφής. Η περιγραφή της πόλης ως ενός σχεδιαστικά διαχειρίσιμου συμπλέγματος ιδιοτήτων.

Μαθησιακοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι να αναπτυχθεί η συζήτηση περί της ‘παράδοσης’ στην ερευνητική κοινότητα της αρχιτεκτονικής, όπου η έρευνα δεν νοείται τόσο ως μια υποκειμενική ή αντικειμενική πράξη, όσο ως μια δήλωση συμμετοχής σε μια παράδοση σκέψης. Το μάθημα ολοκληρώνεται σε δύο εξάμηνα.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Αριστοτέλης, Όργανον 1,2,3,4,5, Κάκτος, 1992

Βαλερύ Π., Εισαγωγή στη Μέθοδο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2004

Βιτρούβιος, Περί Αρχιτεκτονικής

Δασκαλοθανάσης Ν., Από τη Μινιμαλιστική στην Εννοιολογική Τέχνη, εκδόσεις Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών-ΕΛΚΕ, Αθήνα 2006

Εκο Ουμ., Πως γίνεται μια Διπλωματική Εργασία, εκδόσεις Νήσος, Αθήνα 2001

Εμμανουήλ Μ., Η Ιστορία της Τέχνης σε Πέντε Ενότητες - από το 1945, εκδόσεις Καπόν, Αθήνα 2013

Καντίσκι Β., Σημείο - Γραμμή – Επίπεδο, εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 2013

Καντίσκι Β., Για το πνευματικό στην Τέχνη, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2010

Καστοριάδης Κ., Αξία, Ισότητα, Δικαιοσύνη. Πολιτική: Από τον Μαρξ στον Αριστοτέλη και από τον Αριστοτέλη σε Εμάς, 1981

Λεφας Π., Αρχιτεκτονική και Κατοίκηση. Από τον Heidegger στον Koolhaas., εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Μπέργκερ Τζ., Η Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, Αθήνα 2011

Ντυσάν Μ., Ο Μηχανικός του Χαμένου Χρόνου, εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2008

Παρμενίδης Γ., Ρούπα Ε., Το αστικό έπιπλο στην Ελλάδα, 1830-1940: Ένας αιώνας συγκρότησης κανόνων σχεδιασμού, Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα 2003

Παρμενίδης Γ., Η Περιγραφή του Σχεδιασμένου Αντικειμένου, στο Θέματα Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής, ΕΜΠ: Αρχιτεκτονική Μορφολογία και Ρυθμολογία, Αθήνα 1986

Παρμενίδης Γ., Χαραλαμπίδου Σ., Η Μορφή του Σχεδιασμένου Αντικειμένου, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2005

Παρμενίδης Γ., Το Κάθισμα στη Δεκαετία του 1920: Ιδεολογία, Τεχνική και Οικονομικές Διακυμάνσεις στην Παραγωγή του Βιομηχανικού Αντικειμένου, 1982

Πεπονής Γ, Χωρογραφίες. Ο Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός του Νοήματος., εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2003

Προκοπίου Α., Ιστορία της Τέχνης 1750-1950, 1968)

Ρεπούσκου Ε., Χωροπλαστικές εκφράσεις και αρχιτεκτονημένος χώρος μετά την εννοιολογική τέχνη. Παραδείγματα από την έκθεση.

Σταυρίδης Σ., Μετέωροι Χώροι της Ετερότητας, εκδόσεις Δ. Φραγκούλης & Σια, Αθήνα 2010

Σταυρίδης Σ., Μνήμη και Εμπειρία του Χώρου, εκδόσεις Δ. Φραγκούλης & Σια, Αθήνα 2006

Τουρνικιώτης Π., Ιστοριογραφία της Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2009

Τουρνικιώτης Π., Η Αρχιτεκτονική στην Σύγχρονη Εποχή, εκδόσεις Futura, Αθήνα 2006

Τουρνικιώτης Π., Η Διαγώνιος του Le Corbusier, εκδόσεις Εκκρεμές, Αθήνα 2010

Φλωρένσκυ Π., Η Αντίστροφη Προοπτική - Το Εικονοστάσι, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2002

Φόργκας Ε., Bauhaus, Ιδέες & Πραγματικότητα, εκδόσεις Νησίδες, Αθήνα 1999

 

Arnheim R., Τέχνη και Οπτική Αντίληψη, εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα 1999

Arnheim R., Η Δυναμική της Αρχιτεκτονικής Μορφής, εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003

Bell J., Πως να συντάξετε μια Επιστημονική Εργασία, Μεταίχμιο, Αθήνα 2007

Αrnason Η.Η., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2006

Le Corbusier, Για μια Αρχιτεκτονική, εκδόσεις Εκκρεμές, Αθήνα 2005

Frances A. Yates, Η Τέχνη της Μνήμης, εκδόσεις ΜΙΕΤ, Αθήνα 2012

Freeland C.,. Μα είναι αυτό Τέχνη;, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2005

Foster H. Krauss R. Bois Y.-A., Buchloh B., Η Τέχνη από το 1900, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2008

Giulio C. Argan, Achille Bonito Oliva, Η Μοντέρνα Τέχνη (1770-1970), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2014

Gombrich G.H., Το Χρονικό της Τέχνης, εκδόσεις ΜΙΕΤ, Αθήνα 2003

Heidegger Μ., Κτίζειν, Κατοικείν, Σκέπτεσθαι, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Heidegger Μ., Η Τέχνη και ο Χώρος, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2006

Heidegger Μ., Δαίμονες. Το ταξίδι στην Ελλάδα., εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2014

Heidegger Μ., Η Προέλευση του Έργου Τέχνης, εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 1986

Heidegger Μ., … Ποιητικά Κατοικεί ο Άνθρωπος, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Honor H., Fleming J., Ιστορία της Τέχνης, εκδόσεις Γράμματα, Αθήνα 1991

Klee P., Η Εικαστική Σκέψη, 1971

Klee P., Μαθήματα στο Bauhaus: 1920-'30

Rossi Α., Η Αρχιτεκτονική της Πόλης, εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1991

Schulz CH. N., Genius Loci - Το Πνεύμα του Τόπου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα 2009

Walter B., Για το Έργο Τέχνης, εκδόσεις Πλέθρον, 2013

Watkin D., Ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής, εκδόσεις MIET, Αθήνα 2005

Βιβλιογραφία

Αριστοτέλης, Όργανον 1,2,3,4,5, Κάκτος, 1992

Βαλερύ Π., Εισαγωγή στη Μέθοδο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2004

Βιτρούβιος, Περί Αρχιτεκτονικής

Δασκαλοθανάσης Ν., Από τη Μινιμαλιστική στην Εννοιολογική Τέχνη, εκδόσεις Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών-ΕΛΚΕ, Αθήνα 2006

Εκο Ουμ., Πως γίνεται μια Διπλωματική Εργασία, εκδόσεις Νήσος, Αθήνα 2001

Εμμανουήλ Μ., Η Ιστορία της Τέχνης σε Πέντε Ενότητες - από το 1945, εκδόσεις Καπόν, Αθήνα 2013

Καντίσκι Β., Σημείο - Γραμμή – Επίπεδο, εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 2013

Καντίσκι Β., Για το πνευματικό στην Τέχνη, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2010

Καστοριάδης Κ., Αξία, Ισότητα, Δικαιοσύνη. Πολιτική: Από τον Μαρξ στον Αριστοτέλη και από τον Αριστοτέλη σε Εμάς, 1981

Λεφας Π., Αρχιτεκτονική και Κατοίκηση. Από τον Heidegger στον Koolhaas., εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Μπέργκερ Τζ., Η Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, Αθήνα 2011

Ντυσάν Μ., Ο Μηχανικός του Χαμένου Χρόνου, εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2008

Παρμενίδης Γ., Ρούπα Ε., Το αστικό έπιπλο στην Ελλάδα, 1830-1940: Ένας αιώνας συγκρότησης κανόνων σχεδιασμού, Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα 2003

Παρμενίδης Γ., Η Περιγραφή του Σχεδιασμένου Αντικειμένου, στο Θέματα Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής, ΕΜΠ: Αρχιτεκτονική Μορφολογία και Ρυθμολογία, Αθήνα 1986

Παρμενίδης Γ., Χαραλαμπίδου Σ., Η Μορφή του Σχεδιασμένου Αντικειμένου, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2005

Παρμενίδης Γ., Το Κάθισμα στη Δεκαετία του 1920: Ιδεολογία, Τεχνική και Οικονομικές Διακυμάνσεις στην Παραγωγή του Βιομηχανικού Αντικειμένου, 1982

Πεπονής Γ, Χωρογραφίες. Ο Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός του Νοήματος., εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2003

Προκοπίου Α., Ιστορία της Τέχνης 1750-1950, 1968)

Ρεπούσκου Ε., Χωροπλαστικές εκφράσεις και αρχιτεκτονημένος χώρος μετά την εννοιολογική τέχνη. Παραδείγματα από την έκθεση.

Σταυρίδης Σ., Μετέωροι Χώροι της Ετερότητας, εκδόσεις Δ. Φραγκούλης & Σια, Αθήνα 2010

Σταυρίδης Σ., Μνήμη και Εμπειρία του Χώρου, εκδόσεις Δ. Φραγκούλης & Σια, Αθήνα 2006

Τουρνικιώτης Π., Ιστοριογραφία της Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2009

Τουρνικιώτης Π., Η Αρχιτεκτονική στην Σύγχρονη Εποχή, εκδόσεις Futura, Αθήνα 2006

Τουρνικιώτης Π., Η Διαγώνιος του Le Corbusier, εκδόσεις Εκκρεμές, Αθήνα 2010

Φλωρένσκυ Π., Η Αντίστροφη Προοπτική - Το Εικονοστάσι, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2002

Φόργκας Ε., Bauhaus, Ιδέες & Πραγματικότητα, εκδόσεις Νησίδες, Αθήνα 1999

 

Arnheim R., Τέχνη και Οπτική Αντίληψη, εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα 1999

Arnheim R., Η Δυναμική της Αρχιτεκτονικής Μορφής, εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003

Bell J., Πως να συντάξετε μια Επιστημονική Εργασία, Μεταίχμιο, Αθήνα 2007

Αrnason Η.Η., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2006

Le Corbusier, Για μια Αρχιτεκτονική, εκδόσεις Εκκρεμές, Αθήνα 2005

Frances A. Yates, Η Τέχνη της Μνήμης, εκδόσεις ΜΙΕΤ, Αθήνα 2012

Freeland C.,. Μα είναι αυτό Τέχνη;, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2005

Foster H. Krauss R. Bois Y.-A., Buchloh B., Η Τέχνη από το 1900, εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2008

Giulio C. Argan, Achille Bonito Oliva, Η Μοντέρνα Τέχνη (1770-1970), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2014

Gombrich G.H., Το Χρονικό της Τέχνης, εκδόσεις ΜΙΕΤ, Αθήνα 2003

Heidegger Μ., Κτίζειν, Κατοικείν, Σκέπτεσθαι, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Heidegger Μ., Η Τέχνη και ο Χώρος, εκδόσεις Ινδίκτος, Αθήνα 2006

Heidegger Μ., Δαίμονες. Το ταξίδι στην Ελλάδα., εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2014

Heidegger Μ., Η Προέλευση του Έργου Τέχνης, εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 1986

Heidegger Μ., … Ποιητικά Κατοικεί ο Άνθρωπος, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2008

Honor H., Fleming J., Ιστορία της Τέχνης, εκδόσεις Γράμματα, Αθήνα 1991

Klee P., Η Εικαστική Σκέψη, 1971

Klee P., Μαθήματα στο Bauhaus: 1920-'30

Rossi Α., Η Αρχιτεκτονική της Πόλης, εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1991

Schulz CH. N., Genius Loci - Το Πνεύμα του Τόπου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα 2009

Walter B., Για το Έργο Τέχνης, εκδόσεις Πλέθρον, 2013

Watkin D., Ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής, εκδόσεις MIET, Αθήνα 2005

Μέθοδοι διδασκαλίας

Το μάθημα είναι υποχρεωτικό και ανήκει στον τύπο μαθήματος: Θεωρία - Άσκηση.

Όπως όλα τα μαθήματα Θεωρίας – Άσκησης, περιλαμβάνει σειρά διαλέξεων θεμάτων θεωρίας και λοιπής γνωσιολογικής υποστήριξης. Για την άσκηση απαιτείται επεξεργασία που οργανώνεται σε προκαθορισμένες φάσεις μέσα στο εξάμηνο έτσι ώστε η επίλυση, διόρθωση και αξιολόγηση να ολοκληρώνεται μέσα στο εξάμηνο και οι παραδόσεις των εργασιών ολοκληρώνονται αμέσως μετά το πέρας των μαθημάτων.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Η αξιολόγηση της επίδοσης κάθε σπουδαστή στο μάθημα, βασίζεται στη συμμετοχή του στο μάθημα και την παραδοτέα άσκηση στο τέλος του κάθε εξαμήνου.

Προαπαιτούμενα

Οι σπουδαστές θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία το μάθημα Η Αρχιτεκτονική ως Αντικείμενο Έρευνας Ι του χειμερινού εξαμήνου.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε δύο εξάμηνα, και το κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει δύο ενότητες. Στο 1ο εξάμηνο, στην 1η ενότητα συζητείται το εννοιολογικό υπόβαθρο της έρευνας, εκκινώντας από τη σύγχρονη προβληματοθεσία στην αρχιτεκτονική και συνδέοντας την αρχιτεκτονική γνώση με την ανάπτυξη της ευρύτερης επιστημονικής γνώσης και την κοινωνική παραγωγή. Στη 2η ενότητα συζητείται η κατασκευή των εννοιολογικών εργαλείων και του σώματος της έρευνας ως προς τις σύγχρονες ερευνητικές προθέσεις.

Στο 2ο εξάμηνο, στην 3η ενότητα, η συζήτηση περί της κατασκευής των εννοιολογικών εργαλείων και του σώματος της έρευνας εμβαθύνει στην προβληματοθεσία που εκπορεύεται από τη διαδικασία σχεδιασμού, καθώς και στα εργαλεία ελέγχου που αναπτύσσονται κατά τη διαδικασία σχεδιασμού. Στην 4η ενότητα, συζητείται η διαδικασία διατύπωσης κριτηρίων αποτίμησης των εννοιολογικών εργαλείων της έρευνας, ως ανάδραση της συστηματικής προσέγγισης της διαδικασίας του σχεδιασμού.

Βασικό παράδειγμα για την ανάπτυξη του ζητήματος της μεθόδου στην έρευνα στην αρχιτεκτονική, αποτελεί η αναφορά στο πρόβλημα της περιγραφής τεσσάρων αιώνων παραγωγής αρχιτεκτονικού χώρου. Στα πλαίσια αυτής της προσέγγισης αναπτύσσονται πολλαπλές λογικές περιγραφής του παραδείγματος σύμφωνα με το βασικό θέμα συζήτησης της κάθε ενότητας μαθημάτων, και εντοπίζονται οι βασικές έννοιες που συγκροτούν το συγκεκριμένο εννοιολογικό υπόβαθρο της κάθε μιας λογικής περιγραφής. Στη συνέχεια, εξετάζεται ο τρόπος που αυτές οι έννοιες μπορούν να συγκροτήσουν μεθοδολογικά εργαλεία με βάση τα οποία να αναπτυχθούν συγκεκριμένες έρευνες. Στόχος είναι ο εντοπισμός και η ανάλυση των παραδοχών που συνοδεύουν κάθε έρευνα, η παρακολούθηση της εσωτερικής συνοχής στη ανάπτυξη και ερωτηματοθεσία της ως προς τις παραδοχές της, καθώς και η κατανόηση των ενστάσεων που στηρίζονται σε εναλλακτικές παραδοχές.

Το μάθημα ολοκληρώνεται σε δύο εξάμηνα.  

Διδάσκεται στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Η σελίδα του μαθήματος στη Σχολή είναι η ακόλουθη: Η Αρχιτεκτονική ως Αντικείμενο Έρευνας ΙΙ

 

Λέξεις Κλειδιά: Η Αρχιτεκτονική ως Αντικείμενο Ερευνας ΙΙ, Αντικείμενο Ερευνας, Η Αρχιτεκτονική ως Αντικείμενο Ερευνας ΙΙ: Περί της Κατασκευής των Εννοιολογικών Εργαλείων και του Σώματος της Έρευνας, Γεώργιος Παρμενίδης, Αρχιτεκτονική, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ΕΜΠ, National Technical University of Athens, NTUA, μέθοδος έρευνας στην αρχιτεκτονική, εννοιολογικό υπόβαθρο στην έρευνα, κατασκευή εννοιολογικών εργαλείων

Θεματικές Ενότητες

  • 3.1 Εισαγωγή: Η περιγραφή του σχεδιασμένου αντικειμένου ως προς την προβληματοθεσία της διαδικασίας του σχεδιασμού.
  • 3.1.1 Οι όροι της περιγραφής, ανάλογα με τα μέσα αναπαράστασης κατά τη διαδικασία σχεδιασμού.
  • 3.1.2 Η νοηματοδότηση των όρων της περιγραφής, ανάλογα με τις προθέσεις της διαδικασίας σχεδιασμού.
  • 3.2.1 Η αρχαιολογία της ατελούς μορφής.
  • 3.2.1.1 Η αρχαιολογία του κατηγορηματικού προσδιορισμού της ατελούς μορφής
  • 3.2.1.2 Η αρχαιολογία του συναρτησιακού προσδιορισμού της ατελούς μορφής
  • 3.2.1.3 Η αρχαιολογία του διαδικαστικού προσδιορισμού της ατελούς μορφής
  • 3.2.2 Η υπερβατικότητα στη διαχείριση του φυσικού χώρου.
  • 3.2.2.1 Το Απέραντο: Η κατασκευή του ατελούς, το άπειρο της αφήγησης και η αισθητική της μη-συναίνεσης. Η κατασκευή του αχειροποίητου, η αναίρεση της αιτιότητας και η αισθητική της μετάλλαξης. Η αρχαιολογία της ατελούς μορφής και τα εννοιολογικά σχήματα μέτρησης των διαστάσεών της.
  • 3.2.2.2 Η αναπαράσταση της οντολογίας στη γλώσσα του σχεδιασμού: Τυπικές μορφές και οι αντιληπτικές, ιδεολογικές, συμβολικές σημασίες τους, στην ιστορία του μοντερνισμού.
  • 3.2.2.3 Διάκριση τυπικών μορφών οργάνωσης της ατελούς μορφής ως προς τα υπερβατικά εννοιολογικά σχήματα οριοθέτησής της.
  • 3.3.1 Η διαδικασία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ως ένα πλήθος μεταφράσεων του διαφεύγοντος αντικειμένου.
  • 3.3.1.1 Ο αναστοχασμός κατά-την-πράξη και επί-της-πράξης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
  • 3.3.1.2 Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός ως μια διαδικασία με φάσεις αλλαγής των λογικών περιγραφής.
  • 3.3.1.3 Η αυτοομοίωση ως παράδειγμα της εμπρόθετης διαχείρισης του πλήθους των μεταφράσεων του διαφεύγοντος αντικειμένου. Mise en abyme: η αναζήτηση της συνέπειας εν αβύσσω.
  • 3.3 Η Ενότητα: Το θέμα του ‘διαγράμματος’ και οι φάσεις αλλαγής των λογικών περιγραφής στη διαδικασία του σχεδιασμού.
  • 3.3.2 Το διάγραμμα: Εννοιοδότηση - Νοηματοδότηση - Σημασιοδότηση
  • 3.4.1 Η γνωσιακή τοπολογία και η επίδοση χαρακτηριστικών στα άνευ τόπου λεξικογραφικά σημεία
  • 3.4.1.1 Η αποσπασματική αντίληψη και οι μεταφορές που εφαρμόζονται κατά την οργάνωση των αντιληπτικών μορφών
  • 3.4 Θ Ενότητα: Το θέμα της ‘μεταφοράς’ και η επίδοση τοπολογικών χαρακτηριστικών.
  • 3.4.2 Συγκείμενο, πλαισίωση και αναπλαισίωση

Επίλογος: Μεταφορά – Μετασχηματισμός – Τοπολογία

  • Ο απέραντος κόσμος: Ένα ομοιοστατικό σύμπλεγμα ιδιοτήτων.
  • Η συνέχεια των μετασχηματισμών στον τοπολογικό χώρο.
  • Η συνέχεια των μετασχηματισμών στον χώρο των ομοιοτήτων - ταυτοτήτων.
  • Η συνέχεια των μετασχηματισμών στον χώρο του ομοιοστατικού συμπλέγματος ιδιοτήτων.

Εργαστήριο: Η δικτύωση των πολλαπλών λογικών περιγραφής - Η περιγραφή του αντικειμένου σχεδιασμού ως ενός σχεδιαστικά διαχειρίσιμου συμπλέγματος ιδιοτήτων

Μετά την παράδοση της άσκησης του 1ου εξαμήνου, όπου έχουν ορισθεί από κάθε σπουδαστή/στρια η κεντρική υπόθεση έρευνας, το αντικείμενο της έρευνας και το αναμενόμενο αποτέλεσμά της, και μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων του 2ου εξαμήνου ‘Περί της κατασκευής των εννοιολογικών εργαλείων και του σώματος της έρευνας δια του σχεδιασμού’, αναδεικνύονται από τους διδάσκοντες τα βασικά εννοιολογικά εργαλεία που έχει αναπτύξει ο κάθε σπουδαστής/τρια κατά τον προσδιορισμό της μεθόδου στην άσκησή του. Σύμφωνα με αυτά τα εννοιολογικά εργαλεία ζητείται από τον/την κάθε σπουδαστή/τρια η χαρτογράφηση του δημόσιου χώρου σε ένα κοινό υπόβαθρο της πόλης.

Με το αποτέλεσμα των πολλαπλών χαρτογραφήσεων, με τη δικτύωσή τους ως πολλαπλών λογικών περιγραφής, επιχειρείται από τους διδάσκοντες η κατάδειξη του συνόλου των μεθοδολογικών προσεγγίσεων των σπουδαστών/τριών ως πολιτισμικού στίγματος της έρευνας στην αρχιτεκτονική, στην εποχή μας.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -